
Toen de restauratie van de locomobiel klaar was waren we toe aan een groter project en gingen op zoek naar een stoomtractor. Liefst een op het vaste continent van Europa gebouwde machine, Deze zijn zeldzaam, maar uiteindelijk vonden we de stoomtractor in Letland. Een Kemna EM type uit de Eerste Wereldoorlog, gebouwd door Haubold in Chemnitz in 1916. Totaal versleten, maar wel vrijwel compleet en dat is precies wat we zochten. Onze planning was de restauratie in 5 jaar uit te voeren, uiteindelijk werd het bijna 9 jaar ! We hebben de restauratie uitvoerig vastgelegd, van jaar tot jaar, ook als een document en naslagwerk voor mensen die in de toekomst een zelfde project willen uitvoeren.
Technische gegevens | |
---|---|
Ontwerper | Julius Kemna |
Gebouwd door | Haubold, Chemnitz |
Type | EM |
Bouwjaar | 1916 |
Fabrieksnummer | 4101 |
Naam | De Majoor |
Aantal cilinders | 2, beide hoge druk |
Boring | 165 mm |
Slag | 310 mm |
Werkdruk | 12 Bar |
Vermogen | 65 Pk |
Gewicht | 10.000 Kg |
Stoomverdeling | bosschuiven, met Klug systeem |
Versnellingen | 2 |
Snelheid | 4 / 10 Km/uur |
Watervoorraad | 480 Liter |
Kolenbunkers | 120 Kg voorraad |
De restauratie van jaar tot jaar bekijken (2002 – 2011)
Doe mij maar een samenvatting van de restauratie.
Terug naar het keuze menu