Een stoomlocomobiel is een semi-mobile aandrijfeenheid. Een locomobiel kan wel worden verplaats, maar de machine kan niet zelf rijden, dat moet een tractor of een stoommachine doen die wel zelf kan rijden. Van deze machines zijn er tienduizenden gebouwd, zowel in Europa als Amerika. Ze werden gebruikt voor de aandrijving van bijvoorbeeld dorsmachines en cirkelzagen, altijd met behulp van een platte riem.
Onze locomobiel, gebouwd door Ransomes Simms & Jeffries is er een uit een serie van drie. Ze werden in 1948 besteld door de Utrechtse Wegenbouw Maatschappij om hun mobiele asfaltmengers aan te drijven. Dat hebben ze gedaan tot 1964, de laatste klus was de aanleg van het klaverblad “Oude Rijn”.
Wij hebben deze machine gekregen van het Wegenbouwmuseum, in 1995. Na drie jaar restaureren was de machine weer stoomwaardig en uiterlijk helemaal in originele staat teruggebracht.
Merk | Ransomes, Simms & Jeffries |
Naam | “De Meent’ |
Fabrieksnummer | 684021 |
Bouwjaar | 1948 |
VO | 23 m2 |
Zuigerdiameter | 265 mm |
Slag | 355 mm |
Werkdruk | 10 Bar |
Vermogen | 65 Bhp |
Gewicht | 10.000 Kg |
Stoomverdeling | Zuigerschuif |
Veiligheid | 2 x veerbelast |
Vliegwiel links | 1800 mm |
Vliegwiel rechts | 1400 mm |
Max. toerental | 150 omw/min |
De locomobiel gaat niet zo vaak meer mee naar evenementen, omdat ze niet zelf kan rijden en voor een leuke show iets moet aandrijven, wat niet altijd mogelijk is. Wel is ze op de 2de zaterdag van augustus altijd in actie bij het Stoomgemaal Arkemheen bij Nijkerk.
Een impressie van de restauratie (1995-1998)
Wij zijn in 1995 begonnen met de restauratie van onze machine. De 52 vlampijpen zijn met de onschatbare hulp van ketelbouwer “Standard Fasel” te Utrecht vervangen. Daarnaast zijn er veel nieuwe appendages gemaakt. De locomobiel is gezandstraald en geverfd in de originele kleuren. In 1998 vond de laatste keuring door het Stoomwezen plaats en was de locomobiel weer voorzien van een ketelboek.
De zeven vrijwilligers hebben ruim 1800 uur aan de restauratie gewerkt.
Op zaterdag 11 april 1998 is de machine met enig ceremonieel gedoopt met de naam “De Meent”.
Ook hebben we een dieplader (voor langzaam verkeer) opgeknapt om de locomobiel te kunnen vervoeren naar evenementen.