Stoomlocomobiel “De Meent”

Een stoomlocomobiel is een semi-mobile aandrijfeenheid. Een locomobiel kan wel worden verplaats, maar de machine kan niet zelf rijden, dat moet een tractor of een stoommachine doen die wel zelf kan rijden. Van deze machines zijn er tienduizenden gebouwd, zowel in Europa als Amerika. Ze werden gebruikt voor de aandrijving van bijvoorbeeld dorsmachines en cirkelzagen, altijd met behulp van een platte riem.

Onze locomobiel, gebouwd door Ransomes Simms & Jeffries is er een uit een serie van drie. Ze werden in 1948 besteld door de Utrechtse Wegenbouw Maatschappij om hun mobiele asfaltmengers aan te drijven. Dat hebben ze gedaan tot 1964, de laatste klus was de aanleg van het klaverblad “Oude Rijn”.
Wij hebben deze machine gekregen van het Wegenbouwmuseum, in 1995. Na drie jaar restaureren was de machine weer stoomwaardig en uiterlijk helemaal in originele staat teruggebracht.

Technische gegevens

MerkRansomes, Simms & Jeffries
Naam“De Meent’
Fabrieksnummer684021
Bouwjaar1948
VO23 m2
Zuigerdiameter265 mm
Slag355 mm
Werkdruk10 Bar
Vermogen65 Bhp
Gewicht10.000 Kg
StoomverdelingZuigerschuif
Veiligheid2 x veerbelast
Vliegwiel links1800 mm
Vliegwiel rechts1400 mm
Max. toerental150 omw/min
"De Meent"drijft een grote Buschhoff dorskast aan in Nordhorn, Duitsland
Hier staat de locomobiel voor onze stenenbreker op het stoomevenement in Tilligte

De locomobiel gaat niet zo vaak meer mee naar evenementen, omdat ze niet zelf kan rijden en voor een leuke show iets moet aandrijven, wat niet altijd mogelijk is. Wel is ze op de 2de zaterdag van augustus altijd in actie bij het Stoomgemaal Arkemheen bij Nijkerk.

Een impressie van de restauratie (1995-1998)

Wij zijn in 1995 begonnen met de restauratie van onze machine. De 52 vlampijpen zijn met de onschatbare hulp van ketelbouwer “Standard Fasel” te Utrecht vervangen. Daarnaast zijn er veel nieuwe appendages gemaakt. De locomobiel is gezandstraald en geverfd in de originele kleuren. In 1998 vond de laatste keuring door het Stoomwezen plaats en was de locomobiel weer voorzien van een ketelboek.
De zeven vrijwilligers hebben ruim 1800 uur aan de restauratie gewerkt.
Op zaterdag 11 april 1998 is de machine met enig ceremonieel gedoopt met de naam “De Meent”.
Ook hebben we een dieplader (voor langzaam verkeer) opgeknapt om de locomobiel te kunnen vervoeren naar evenementen.

Augustus 1995, een eerste inspectie bij het Wegenbouwmuseum in Ede
Oktober 1996, de vlampijpen zijn verwijderd. Bij het vervangen hebben we hulp gehad van ketelbouwer "Standard Fasel"
Juni 1997, de locomobiel is door Tankbouwer van Rootselaar gestraald en in de grondverf gespoten
Februari 1998, we zijn al onder stoom geweest en hebben weer een officieel ketelboek
April 1998, met 50 genodigden is de locomobiel gedoopt met de naam "De Meent"
Mei 1998, ons eerste publike optreden op de Boerenmaandag in Nijkerk
Mei 2000, werken aan de dieplader
Fully loaded !

Terug naar de de stoommachines