De restauratie van de Kemna    (2011)


Maart 2011

Vanaf september 2010 tot maart 2011 zijn we druk in de weer geweest met een veelheid aan details. Grootste klus was de uitlijning van de tandwielen, maar dat is nu perfect. Ook de parkeerrem en het aanbrengen van isolatie op de stoomleidingen is aangepakt. De stuurinrichting is voorzien van nieuwe lagerbussen, zodat het de Kemna nu weer lekker stuurt. Ons streven was om alles klaar te hebben rond 1 maart, zodat we bij redelijk weer konden gaan rijden. Dat hebben we nu een paar keer gedaan, de laatste keer ongeveer 6 kilometer en dat gaat prima.

Eind april zullen we de restauratie feestelijk afsluiten !

Het filmpje hiernaast is van zaterdag 12 maart. Waarom rijden we achteruit ? Omdat we willen weten of de tandwielen ook dan goed uitgelijnd blijven. En begrijp wel, een Stoomtracor gaat even snel voor- als achteruit !

 


 


 


 

23 april 2011

a Een belangrijke dag voor  de Vereniging  !

Na acht en een half jaar restaureren was het dan toch zover. Onze Kemna is klaar en heeft op 23 april, tijdens een kleine ceremonie haar naam gekregen

Ongeveer 50 genodigden  luisterden naar een  korte inleiding door de voorzitter van de Vereniging, waarin vooral de mensen en instellingen die ons de afgelopen jaren hebben geholpen met advies en financiŽn werden bedankt.

Eindelijk, de deur ging open en daar stond de Kemna.
Nog net genoeg druk om op eigen kracht naar buiten te rijden
Gert vd Hart, Jaap Mayoor, Jan Fray en Ron Noordenbos werden uitgenodigd om de doop te verrichten.

Alle vier al dik de tachtig gepasseerd, maar nog steeds actief en belangstellend.

"DE MAJOOR"
Dit is een verzameling oude onderdelen die door Willem Gijtenbeek tot een klein kunstwerkje zijn samengevoegd.
Foto's Gert van de Veen  Nijkerk
  Vanaf 2011 bezoeken we met onze unieke stoomtractor evenementen in binnen en buitenland.
Gemiddeld gaan we 12-15 keer op pad. naar Duistland, Belgie, Denemarken en Engeland en natuurlijk in Nederland.
Zie ook de evenementen kalender
   
       
       
       
       
       
Terug naar 2010

Terug