De restauratie van de Kemna (2010) |
|||||
|
|||||
![]() |
Maart 2010 Het jaar 2010 is goed begonnen!.
Recentelijk is de intredekeuring door Lloyd's succesvol afgerond. Alle
stappen zijn doorlopen en door de inspecteur in orde bevonden. |
||||
![]() |
We zijn nu bezig met de watervoorziening. Er is een mechanische pomp en een injecteur. Oorspronkelijk zat de injecteur naast de gang hendel, maar wij plaatsen de injecteur zo laag mogelijk zodat het water niet hoeft te worden aangezogen. We hebben deze injecteur nooit zien werken, we zijn benieuwd wat het resultaat zal zijn. |
||||
![]() |
Dit is de wateraanvoer leiding uit de tank die onder de
ketel ligt en de tank achterop. Als je die wilt schilderen zonder demontage
moet je even plat op de rug. Het zijn duims leidingen, autogeen gelast, met twee kranen zodat een eventueel lekkende bak kan worden afgesloten.
|
||||
![]() |
We hebben lang gezocht naar een smeerpomp met drie aparte pompjes. Eén is voor de cilinderolie toevoer in de stoomleiding en de 2 anderen smeren de zuigers. Een simpel testje leverde een werkdruk op alle 3 de pompen van tenminste 30 Bar. Toch hebben we in de pomp een spiraaltje gemaakt waar we stoom door kunnen blazen. Koude cilinderolie is moeilijk te verpompen. De leidingen naar het cilinderblok komen langs de stoomleiding van de injecteur te liggen en als deze opwarmt wordt de olie in de leidingen ook dunner. | ||||
|
|||||
![]() |
5 mei 2010, we hebben voor het eerst weer
stoom gemaakt met de Kemna !
Op 5 mei, bevrijdingsdag, hebben we de Kemna voor de eerste keer weer onder stoom gebracht. Natuurlijk ging nog niet alles naar wens, maar de machine heeft gedraaid op 3 Bar stoomdruk. De waterpomp werkte niet naar behoren en daarom zijn we gestopt met stoken. De problemen die we zijn tegengekomen zijn prima op te lossen en de volgende keer hopen we naar 6 a 7 Bar te gaan en dan kunnen we ook een eindje gaan rijden. |
||||
|
Deze foto is van een paar weken later. We hebben de Kemna op
eigen kracht op de dieplader gereden, zonder enig probleem. Voor ons
was 15 juli de bepalende datum, dan zou door Lloyd's de Keuring van
Ingebruikname plaatsvinden. We hebben de Kemna voor die datum 5x onder
druk gebracht voor we het gevoel hadden dat alles onder controle was De keuring verliep zeer goed, de druk liep niet op en water pompen was geen probleem. Nergens lekkage, dus de inspecteur was tevreden.
|
||||
| |||||
Als u de Kemna wilt zien draaien op stoom speel dan het filmpje af . | |||||
![]() |
14 september 2010
Vandaag plofte de enveloppe op de mat. Het ketelboek, opgesteld door Lloyd's Register met alle documentatie en certificaten die van onze Kemna weer een goedgekeurde stoommachine maakt. Voor de Vereniging een grootse dag, we zijn nu precies 8 jaar bezig met de restauratie en het belangrijkste deel is hiermee afgesloten. Zonder ketelboek geen stoommachine ! |
||||
Een paar mooie plaatjes ! (Foto's G. van Werven) |
|||||
|
|||||
|
|||||
Op weg met de dorsmachine (Foto Ilonka Budding |
|||||
|
|||||
| |||||
Mini stoomdag 2010, Stoomgemaal "Hertog Reijnout" Als u de Kemna onder langs de dijk wilt zien rijden, speel dan het filmpje af | |||||
|
December 2010
We hebben van Damen Dredging Equipment uit Nijkerk een draaibank gekregen. Het is een Tos met 1800mm tdc en digitale uitlezing. Voor ons een fantastische aanwinst, waar we al dankbaar gebruik van hebben gemaakt |
||||
|
Hoewel we al succesvol hebben gestoomd met de Kemna, zijn we deze winter nog wel bezig om een veelheid aan details te verbeteren. Zo ontbrak de parkeerrem volledig en hoewel je ook zonder prima kunt rijden, is een parkeerrem toch wel gewenst. Een band met 16 houten blokjes wordt met de spindel om het differentieel aangetrokken. Alle onderdelen daarvoor zijn door ons nieuw gemaakt, maar zoveel mogelijk in originele uitvoering. | ||||
|
Onze Kemna is een sobere machine, is eerste instantie bedoeld om te worden gebruikt op het oorlogstoneel. We hebben er voor gekozen om deze stijl niet aan te houden, immers deze machine heeft haar hele verdere bestaan (en dat is al 92 jaar !) in een civiele omgeving gewerkt. We brengen wat spaarzame verfraaiingen aan zoals deze strepen op de wielen. | ||||