De restauratie van de Kemna    (2009)


       
 

Januari 2009

De rubbers worden op de wielen geplaatsts. Ze moeten er nog weer af, want de hoeken die nu schuin uitsteken worden recht gezaagd, waarna er nog een mooi schuin kantje aan wordt gemaakt.

 

 
       
 

Vergis u niet in de hoeveelheid werk. Eerst 160 gaten boren in de 2 wielen, de originele 4 boutjes van de rubbers afslijpen (80 x), 2 nieuwe bouten oplassen (160 x)  pas maken, aftekenen (80 x) en recht zagen (160 x) en dan nog een schuin kantje maken (160 x) !

 
       
  Ondertussen werken andere mensen aan de leibanen en leibaanlagers. De leibaan is exact evenwijdig geslepen. De uitlijning moet heel precies zijn om te voorkomen dat de zuiger de cilinderwand gaat raken. Als de uitlijning goed is kan de dikte van het onder- en bovenlager in het blok worden beplaald   
       
  Dit is het bovenste glijlager van de linker leibaan  
       
  19 februari 2009

De laatste van de van de 4 lagers op de freesbank, waarbij op deze afbeelding de laatste haal wordt gemaakt voor de breedte. Het kost op deze middelgrote freesbank 5 uur om het lager precies in de juiste vorm en maat te krijgen ! 

 
       
  De diepte wordt gefreesd. Per run 37 x 2 mm. De hoeveelheid spanen is enorm !  
       
  Woensdag 11 maart 2009

Bezoek van vrijwilligers van het Open Lucht Museum
Bert Damminga heeft een serie prachtige foto's gemaakt die u kunt bekijken door hier te klikken

 

 
       
  April 2009

De krukas is naar een revisiebedrijf geweest waar de drijfstangtappen zijn geslepen. Hier wordt de krukas weer in de machine getakeld met behulp van ons onmisbare hydraulische takeltje.

 
       
  De drijfstanglagers zijn door lagergieterij Hageman uit Soest voorzien van nieuwe witmetalen lagerschalen.  
       
 
       
  Van de smeertoestellen voor de drijfstanglagers was er nog 1 incompleet aanwezig. Deze smeertoestellen hebben een kogeltje onderin liggen wat bij iedere slag iets omhoog komt waardoor een druppel olie in het lager kan lopen. Door een van de vrijwilligers is er 1 exemplaar exact nagemaakt en de ander voorzien van de ontbrekende delen.  
       
  27 juni 2009

Voor mensen die ons helpen, vrienden en familie hebben we op die zaterdag een open middag gehouden. De Kemna is op eigen kracht naar buiten gereden, ook al is het nog niet op stoom maar op perslucht. Technisch is de restauratie nu vrijwel voltooid, maar om er een werkende machine van te maken is nog wel wat tijd nodig. Zodra de voedingspomp weer werkend is kunnen we op stoom gaan draaien. Maar, eerst moet de beplating om de houten isolatie van de ketel worden aangebracht.

 
       
  Tekst en uitleg ! Zo nu en dan lieten we Kemna ook even op lucht draaien. Niet te lang, want de smering van de schuiven en de zuigers gaat al gauw een probleem geven.  
       
  De aandrijving werkt perfect en geruisloos. De vrije slag van voor naar achteruit is precies 1 spaak (60 graden) op het vliegwiel !  De afstelling van de boschschuiven was nog niet optimaal omdat een te lange schroefdraad aanliep bij de juiste afstelling, maar dat probleem is nu verholpen en de machine wil nu op 1 Bar lucht al prachtig lopen    
       
  Ruim 70 mensen kwamen langs en zorgden voor een leuke middag  
       
 
  Daar wordt je blij van ! Kijk hiernaast naar een filmpje waarop te zien is dat de
Kemna weer naar binnen wordt gereden op eigen kracht.
(Foto's en fimlpje Paul/Ilonka Brust)
   
 
  September 2009


In de maanden juli en augustus zijn we 6 weekeinden op pad geweest met de locomobiel, dus hebben de werkzaamheden aan de Kemna even wat minder aandacht gekregen.
De beplating, die origineel uit 3 losse delen bestond, hebben we nu uit 1 plaat blik van 1mm dik gemaakt.
Eindeloos passen en meten, maar uiteindelijk toch precies de juiste vorm en uitsparingen in de plaat verkregen.

 

 
       
  Hier zit de plaat om de ketel, nog vastgehouden door een paar spanbanden. Het mangat en de pompaansluiting krijgen een eigen kraag, maar om het cilinderblok moet de zaak precies passen.
Het is nu nog een kwestie van schilderen, dan kan de plaat er definitief om en worden vastgezet met de originele spanners.
 
       
  De achterwielen zijn nu voorzien van rubbers, voor de voorwielen hebben we stroken rubber gekocht van 125 breed en 25 dik. Met 16 verzonken slotbouten wordt het rubber vastgezet, maar ook nog op het metaal gelijmd. Op deze afbeelding worden extra gaten in het wiel geboord voor de M12 slotbouten  
       
  November 2009

De voorwielen zijn nu voorzien van een rubber strip. De strip, die 2,5 cm dik is en 12,5 cm breed, zit vast met 16 M12 slotbouten en is daarnaast op het metaal gelijmd. We hopen dat de bevestiging sterk genoeg is. Binnenkort gaan we een proefrit achter de trekker maken om te zien of het zo voldoet.

 
       
  Op de krukas, achter het vliegwiel, zit een klein tandwiel dat ingrijpt op het grotere tandwiel in de verhouding 1:2
Achter het grote tandwiel zit de excentriek die de waterpomp aandrijft. We hebben de originele constructie gewijzigd. De as waarop het tandwiel zit loopt nu helemaal door naar de overzijde en is daar nogmaals gelagerd. Oorspronkelijk was er alleen een flens waarin de as was gelagerd. Dat geeft heel veel belasting op de flens en op de meeste nog aanwezige Kemna's is de flens kapot.
Een oplossing was om de excentriek dan maar rechtstreeks op de krukas te zetten, met een gebogen excentriekstang. Dit lijkt ons een veel betere oplossing.

.

 
       
  De Kemna krijgt een extra watertank onder de kolenbakken. Deze tank kan 250 liter water bevatten en samen met de tank onder de langsketel kunnen we straks 450 liter water meenemen. Dat zou genoeg moeten zijn om ruim 20 kilometer te rijden.  
       
  December 2009

De extra watertank is gemonteerd. Links achteraan zit de aansluiting voor de aanvoerleiding van de injecteur. Wij gaan de injecteur laag monteren, zodat ze gemakkelijk start. oorspronkelijk was de injecteur gemonteerd naast de ganghandel.

 
       
  Het originele schild van de maker zit weer op zijn plaats op de watertank onder de langsketel.  
       
  Intussen wordt er ook hard gewerkt aan de beveiliging van de tandwielen. Voor de bestuurder en andere mensen die op de plaat staan moet het onmogelijk zijn om in draaiende delen te grijpen. De Kemna miste al deze onderdelen en we maken ze dus nieuw. Dat is een flinke klus omdat het allemaal gebogen delen zijn en ook de bevestiging aan de Kemna zelf levert nog wel wat hoofdbrekens op, maar het wordt heel fraai !  
       
  Zo staat onze Kemna er nu bij. We hopen binnenkort het laatste deel van de intredekeuring af te ronden. Als de leidingen voor het voedingwater zijn aangebracht en de smeerpomp gemonteerd is de restauratie vrijwel klaar. We kunnen dan stoom gaan maken en de ingebuikname keuring aanvragen. Dat zal naar wij hopen zo rond april/mei van 2010 plaatsvinden.  
       
       
       
Terug naar 2008 
Verder met 2010

Terug