De restauratie van de Kemna    ( 2002)


Aankomst Nijkerk 01.JPG (23922 bytes) September 2002

Wachten duurt lang, maar de dieplader is onderweg!. Zo dadelijk zullen we haar naar binnen rijden met behulp van onze Deutz PS30 uit 1955 en kan de klus beginnen.

 

Kemna 22.JPG (25771 bytes) Ze is gearriveerd en staat veilig in de hal waar we de restauratie zullen uitvoeren. Gebouwd in 1918 en een zwaar leven achter de rug maar nog vrijwel compleet en restaureerbaar !
Detail Kemna 052.JPG (20863 bytes) De ketel ziet er niet slecht uit, maar hoe de staat van de vuurkist en de pijpplaat werkelijk is zullen we pas weten als we de Kemna zover hebben gestript dat er een goede meting aan de ketel gedaan kan worden. De vlampijpen zullen worden vernieuwd.


We hebben een zorgvuldig plan van aanpak, inhoudend dat  we de machine planmatig geheel uit elkaar nemen en ieder detail vastleggen mbv een digitale camera.

Detail Kemna 053.JPG (25934 bytes) Eerst gaat de achterkant er af. Het is een stoomtractor in "colonial style", dus met een lange achter opbouw en 2 kolenbunkers.
Detail Kemna 120.JPG (26869 bytes) Zo ziet de machine er uit zonder achterbak. Duidelijk is het verenpakket te zien die het op zeer ingenieuze wijze mogelijk maakt dat achteras en tussenas een verticale beweging kunnen maken, ondersteund door het verenpakket. De sleutelmaat voor de moer die de veer op zijn plaats houdt is 73mm, dus dat wordt nog even zoeken naar een passende sleutel !
Kemna 24.JPG (24368 bytes) De watertank is er bijna onder uit. Het stop hout ligt al klaar om de machine te ondersteunen als we de achterwielen gaan demonteren.
Img_0710.jpg (30225 bytes) 16 oktober 2002

De passende sleutel is gevonden en het verenpakket ligt eraf

zwaarwiel.jpg (17665 bytes) Er is één geluk. De wielen van een stoomtractor raken zelden lek !
Img_0734.jpg (24416 bytes) 23 oktober 2002

De achterwielen, die toch zeker 350 kg per stuk wegen, zijn met moeite van de achteras geschoven en staan klaar om opgeknapt te worden. De wielen zijn in goede staat, het rechterwiel heeft echter teveel speling op de lummelpengaten.

Img_0714.jpg (24248 bytes) 30 oktober 2002

Een detail van het differentieel met 2 satelieten.
We zullen nieuwe bronzen bussen maken om de speling die ze nu op de as hebben weg te halen.

Img_0731.jpg (26513 bytes) Dat blijft er over als de wielen eraf zijn en het differentieel is verwijderd. Aan de linkerkant zit nog de trommel van de winch. De achteras kan er nu uitgetrokken worden. De lagering van de achteras is niet in orde, ook hier zullen nieuwe bussen gemaakt moeten worden

Detail Kemna 254.JPG (23078 bytes)

Dit is de complete verbinding van tussenas en achteras, inclusief de hulpstukken die het verbindingsstuk opsluiten. Het verbindingsstuk kan een vrije beweging van 6 cm maken en is m.b.v. het T stuk verbonden met het verenpakket. De achteras is alleen aan de bovenkant gelagerd. Aan de onderkant zit een bakje om overtollige olie op te vangen. In het bakje zit een veerbelaste plaat die aan de bovenkant is bekleed met vilt en altijd tegen de onderkant van de as aan drukt en zodoende zorgt voor een goede smering. De olie wordt toegevoerd via de bovenkant van het lager door een oliebakje met lont. 
Detail Kemna 250.JPG (32743 bytes) Het T stuk dat de verbinding vormt met het verenpakket is gelagerd met 2 conische asjes, voorzien van een vierkant in de kop, zodat ze geheel verzonken kunnen worden. Om loslopen tegen te gaan is er een ronding onder in de assen gevijld en daar past precies de stift van de borgbout in. Een ingenieuze oplossing !
vliegwiel.jpg (25757 bytes) 4 december 2002

 

Het vliegwiel is er af !
Het vliegwiel zat onwaarschijnlijk vast en is na 8 uur puzzelen toch van zijn as gekomen.
De Vereniging heeft recentelijk van Pijpers Bronbemaling uit Nijkerk een hef-arm cadeau gekregen, die bij het verwijderen van het vliegwiel zeer goede diensten bewees.

 

Ga verder met 2003 om het vervolg te zien

 

Terug