Great Dorset Steam Fair 2014


   
Het was een hele eer om door Martin Oliver, de organisator van Dorset, te worden uitgenodigd om in 2014 aanwezig te zijn op zijn show met onze stoomtractor "De Majoor".
Dat had alles te maken met het feit dat het in 2014 honderd jaar is geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak.

De start was niet zo geweldig. We arriveerden op de show op maandagmiddag 25 augustus. Het was net gestopt met regenen, maar de bui had wel 15 uur geduurd en 41mm regen gebracht. Het terrein lag er nat bij en we stranden dan ook op een paar honderd meter van onze parkeerplaats. Uiteindelijk moest er een heel zware trekker aan te pas komen om ons weer vlot te trekken !

   
Er was een speciale plaats ingericht waar aandacht werd geschonken aan de Eerste Wereldoorlog.
Zoveel voertuigen uit die tijd zijn er niet meer, maar toch had men een grote verscheidenheid bij elkaar gebracht.
In de tent was een schitterende tentoonstelling met  veel foto's en voorwerpen uit de periode 14-18
   
Onze stoomtractor is gebouwd in 1916, in opdracht van het Duitse leger, en paste dus heel goed bij de herdenking van 14-18.

De afstand tussen onze dieplader en de plaats waar we moesten opstellen bedroeg ongeveer een kilometer. We hebben die afstand afgelegd door de dikste modder, met een tractor voorop. We hadden zelf ook stoom gemaakt en moesten zo nu en dan mee helpen als de tractor dreigde weg te glijden. Er moeten honderden foto's van deze tocht zijn gemaakt, maar niet door ons, we waren even bezig.
Uiteindelijk dan toch op onze plek, op woensdagmiddag rond 16:00 uur, Dorset kon voor ons beginnen !
De machine zit onder de modder, maar dat heeft iedereen en is geen probleem. Op deze foto hebben we het ergste er al een beetje afgehaald.

     
  Mooiste opmerking die we hebben gehoord: " We got the mud, but not the bullits"

Vrij vertaald: "We hebben wel de modder, maar niet de kogels"
De Eerste Wereldoorlog kende immers ook heel veel modderige slagvelden.

Overigens alle lof voor de stewards en vrijwilligers. Ook zij stonden voor een enorme opgave om de show voor elkaar te krijgen. Alles moest worden gesleept met een tractor. De tractorchauffeurs werkten van 6 uur 's morgens tot 11 uur 's avonds ! Maar, iedereen hield de moed erin en als je met zijn alle voor een uitdaging staat is er ook een sfeer van verbondenheid. De Engelse verloren ook onder deze omstandigheden hun humor niet.

     
  Er was veel werk gemaakt van het WWI display. Deze foto laat een gedeelte van de loopgraven zien die in de mergel waren uitgegraven en waar de bezoekers door heen konden lopen.
Mogelijk blijven deze loopgraven intact tot 2018 als het einde van WWI zal worden herdacht.

 

     
  Het weer werd beter naarmate de week vorderde. Op zaterdag is het voor het eerst toegestaan om de heuvel op te rijden en dat is natuurlijk wel iets wat je met jouw machine wilt doen als je in Dorset bent.


Onze machine trok heel veel aandacht, de kenner ziet onmiddellijk dat het geen Engelse machine is.
Dus dan komen er vragen en ontstaan soms heel leuke gesprekken over allerlei technische details.
Vooral de aansturing van de stoomschuiven is op onze machine heel bijzonder en moest telkens weer worden uitgelegd.
We hadden een Duitse Flther stoomtractor, eigendom van een Engelse familie, naast ons. Ze waren wel met zijn tienen en met deze mensen hebben veel gelachen en pret gemaakt. 

Heel bijzonder was ook de enorme interesse voor onze Nooteboom dieplader. Als we 's morgens en 's avonds bij de dieplader verbleven kwamen er onophoudelijk mensen naar ons toe om te vragen hoe dat werkte met die opengeklapte wielen. Vaste opmerking: "Never seen this before"

 

     
  Dat is toch een mooi plaatje, een Duitse stoomtractor die een Engels kanon achter zich heeft.

Voor ons was dit een bijzondere beleving. Het was heftig, mede door de weersomstandigheden maar een fantastische ervaring. We hebben wel een tijd in de modder vast gezeten, maar er is niets stuk gegaan, "De Majoor" liep als een zonnetje en zowel de heen- als terugreis verliepen probleemloos. Als Martin Oliver ons in 2018 weer uitnodigt, en dat is waarschijnlijk, zullen we niet lang aarzelen om de uitnodiging aan te nemen.

 

     
  Terug  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

Ga verder met 2006

 

Terug