De restauratie van de locomobiel "De Meent" in vogelvlucht
mei1995.jpg (17638 bytes) Mei 1995

Wegenbouwmuseum te Ede. We gaan kijken wat het voor een machine is. Groot en indrukwekkend !
De man links op de foto is Henk van de Meent. Helaas is hij nog datzelfde jaar overleden. Hij was voor ons de grote inspirator en de locomobiel is dan ook naar hem vernoemd.

aug1996.jpg (10998 bytes) Augustus 1996

Ministoomdag bij de Hertog Reijnout in Nijkerk. We zijn al begonnen met de restauratie, al is daar nog niet veel van te zien

mei1997.jpg (16199 bytes) Oktober 1996

De vlampijpen zijn er uit gehaald en we staan op het punt de nieuwe pijpen te gaan monteren. Hierbij hebben we onschatbare hulp gehad van ketelbouwer Standard Fasel en hun certificaat lasser Henk Docter.

juni1997.jpg (11014 bytes) Mei 1997

Op de terugweg. De locomobiel is door Tankbouwer van Rootselaar voor ons gestraald en in de grondverf gespoten

juli1997.jpg (13902 bytes) Juni 1997

De locomobiel staat weer gedeeltelijk in de verf en er wordt hard gewerkt aan de verdere opbouw

aug1997.jpg (14434 bytes) Augustus 1997

Ministoomdag bij de Hertog Reijnout in Nijkerk Wout van 't Hof zal ons even naar de weg slepen met "De Gebroeders", want mijn kleine trekkertje kan het niet aan

feb1998.jpg (15138 bytes) Februari 1998

We zijn al onder stoom geweest en hebben weer een officieel ketelboek.
De ketel bekleding wordt aangebracht. De laag hout er onder is van simpel vurenhout.

 

april1998.jpg (10162 bytes) April 1998

De grote dag !. In aanwezigheid van zo'n 50 genodigden wordt de locomobiel door Mevr. van de Meent plechtig gedoopt met de naam:
"De Meent"

mei1998.jpg (17780 bytes) Mei 1998

Ons eerste publieke optreden, op de Boerenmaandag in Nijkerk

aug1998.jpg (12800 bytes) Augustus 1998

Ministoomdag bij de Hertog Reijnout in Nijkerk. We zijn onder stoom en drijven de stenenbreker van de firma Hoogenbirk aan.

juli1999.jpg (16169 bytes) Juni  1999

Na de restauratie van "De Meent" zijn we begonnen met de dieplader. Dit is een foto van de eerste keer dat "De Meent" op de dieplader werd getrokken. Op de voorgrond ziet u de Samofa motor en de hydrauliek met de 2 lieren. Later is de linker lier verplaatst naar onderen, recht onder de rechter lier. De ene lier is snel, de andere langzaam maar zeer sterk

mei2000.jpg (20326 bytes) April 2000

De dieplader heeft voor een opbouw gekregen. Het dak kan worden opgezet. Er is een kleine keuken aan boord, zodat we tijdens evenementen koffie kunnen maken en bij slecht weer droog kunnen zitten

debeker.jpg (38597 bytes) Hellevoetsluis, augustus 2000

Pieter, Ron, Paul en Jaap poseren met enige trots, want ze hebben de beker gewonnen voor mooiste machine van het evenement !

Terug naar De Meent