Vereniging tot Behoud van Stoomwerktuigen

De stoomlocomobiel van de vereniging                               

De machine was in 1939 bij Ransomes in Ipswich, Engeland, door de Utrechtse Wegenbouw Maatschappij besteld, maar kon door het uitbreken van de 2de wereldoorlog pas in 1948 worden geleverd. De locomobiel, met fabrieksnummer 684021, heeft evenals haar zustermachine, tot 1964 een mobiele asfaltmenger aangedreven en heeft ondermeer mee gewerkt aan de bouw van klaverblad "Oude Rijn". Uiteindelijk zijn beide machines geschonken aan het Wegenbouw Museum te Ede. Zelf hebben ze nummer 684020 gerestaureerd. Wij zijn in 1995 begonnen met de restauratie van onze machine. De 52 vlampijpen zijn met de onschatbare hulp van ketelbouwer "Standard Fasel" te Utrecht vervangen. Daarnaast zijn er veel nieuwe appendages gemaakt. De locomobiel is gezandstraald en geverfd in de originele kleuren. In 1998 vond de laatste keuring door het Stoomwezen plaats en was de locomobiel weer voorzien van een ketelboek.
De vijf vrijwilligers hebben ruim 1800 uur aan de restauratie gewerkt.
Op zaterdag 11 april 1998 is de machine met enig ceremonieel gedoopt met de naam "De Meent".
Recentelijk is er een dieplader gebouwd om de locomobiel te kunnen vervoeren naar evenementen
Technische gegevens:
Merk Ransomes Sims and Jeffries
Naam "De Meent"
Fabrieksnummer 684021
Bouwjaar 1948
VO 23 m2
Zuigerdiameter 26,5 cm
Slag 35.5 cm
Werkdruk 10 bar
Vermogen 85 Bhp
Gewicht 10.000 kg
Stoomverdeling Boschschuif
Veiligheid: 2x veerbelast
Vliegwiel links 180 cm
Vliegwiel rechts 140 cm
Max. toerental 250


Een opmerkelijk feit is dat de machine in opdracht van Ransomes door Robey in Lincoln is gebouwd naar de specificaties van Ruston en Hornsby. Op de deksel van de schuifkast prijkt dan ook het embleem van R&H !
Het oogmerk van de Vereniging is het behouden van kennis op het gebied van Stoomwerktuigen en het demonstreren van Stoomwerktuigen aan het publiek. Bij gelegenheden die zich daar voor lenen brengen wij de locomobiel onder stoom om deze werkend aan het publiek te tonen   Inmiddels is ook een stenenbreker gekocht die door de locomobiel kan worden aangedreven..

polder2.jpg (44766 bytes)
 

 "De Meent" in volle glorie
met dank aan fotograaf Gert van de Veen
033 - 2456761

 

onmeent.jpg (26354 bytes) Februari 1996

De locomobiel was vrijwel compleet, hoewel er een slikgatdeksel ontbrak, de stoomfluit en beide peilglazen. Deze foto is genomen juist voordat we aan de restauratie begonnen.
Uiteindelijk zijn ook de vlampijpen vervangen

loco1.jpg (54805 bytes) Januari 1998

Voor het eerst weer buiten !
Na 2 jaar werken is het zover. Alles zit op zijn plaats, de ketel is afgeperst op 12 Bar. De bekleding ontbreekt nog, maar er kan weer stoom worden gemaakt.

loco3.jpg (63287 bytes) Voorbereiding voor de eerste stoom poging.

Natuurlijk lekt er hier en daar nog wat maar een uur nadat deze foto was genomen draaide "De Meent" weer op haar eigen stoom, 34 jaar nadat ze uit bedrijf was genomen. Spoedig daarna kregen we weer een ketelboek en was de restauratie tot een voorspoedig einde gekomen.

fullyloaded.jpg (55073 bytes) De Dieplader

Bijna het gehele jaar 1999 is er gewerkt aan de dieplader. Deze dieplader wordt getrokken door een landbouwtractor en geeft ons een actieradius van zo'n 50 km rond Nijkerk. Inmiddels (2006) beschikt de Vereniging over een DAF95 met een Nooteboom dieplader zodat we zelf het transport kunnen verzorgen, zonodig door heel Europa..

 

De Vereniging tot Behoud van Stoomwerktuigen is de volgende personen,  bedrijven en instellingen veel dank verschuldigd voor hun bijdrage in de restauratie:

Stichting tot Behoud van Wegenbouw machines te Harderwijk
Ketelbouwer Standard Fasel te Utrecht
Van Rootselaar Tankbouw te Nijkerk
Stichting Stoomgemaal "Hertog Reijnout" te Nijkerk
Vereniging Vrienden van het Stoomgemaal "Hertog Reijnout"
Driessen Appendages Milligingen aan de Rijn
Friesland-Coberco afd Nijkerk
De Heer Henk Dockter te Hoogland

De restauratie in vogelvlucht, klik hier !!


Terug naar het hoofdmenu